Fodvorter – behandling af..

Fodvortebehandling - Effektive løsninger til at fjerne fodvorter

Fodvorter, på latin verruca vulgaris, adskiller sig ikke fra vorter andre steder på kroppen. Der er tale om en virus, human papilloma virus, forkortet HPV.

Vorter kan være stilkede og minde om små blomkål, eller være flade. De genkendes ved at aftegnes som mange små mørke prikker.

Fodvorter smitter meget let, og oftest i badeværelse mellem familiemedlemmer, eller på en badeanstalt etc. Andre direkte smitteveje er f.eks deling af håndklæde, negleklipper m.v.
Det skal dog siges at der er flere faktorer der skal i spil for at du bliver smittet. Således kan f.eks et familiemedlem sagtens have fodvorter uden at resten af familien smittes. Flere faktorer spiller ind.. F.eks:

• Rift i huden – åbner for virus indgang
• Nedsættelse af immunforsvar – f.eks i længerevarende stress perioder eller ved anden sygdom.

Visse typer medicin nedsætter ligeledes immunforsvaret.

Derfor opleves for det meste også at vorter forsvinder igen af sig selv. Og uden at man ved det med sikkerhed, kan det skyldes at man igen opbygger et stærkt immunforsvar.

De fleste (men også kun de fleste) vorter, forsvinder af sig selv inden for et par år, når kroppen har dannet tilstrækkelige antistoffer mod virusset.

Udvikles fodvorten under foden (plantart) giver den som regel for alvor problemer, og det kan blive ulideligt at gå.

Stop vorten hurtigt !
Det er vigtigt at bremse og udradere vorter så tidligt som muligt !
Det er imidlertid ikke altid at almindelig håndkøbs-middel kan klare sagen, og så giver man måske op og lader stå til. Men her er det vigtigt at du hurtigst muligt får professionel hjælp og behandling.

Behandling af vorter

Vi har stor erfaring i behandling af fodvorter.
Det skal dog ærligt siges, at det ofte kræver flere behandlinger at komme problemet til livs. Er det en forholdsvis nyopstået enkelt fodvorte, kan det måske klares med een behandling hos os, opfulgt af egenbehandling i form af påsmøring af vortemiddel i flere uger efter.
Har vorten siddet i lang tid, måske mange år, og har bredt sig, kan det tage mange behandlinger at komme i bund.
5, måske helt op til 10 behandlinger. Og så skal du selv stadig sideløbende følge op med vortemiddel som hjemmebehandling. Men.. det kan fjernes, eller reduceres kraftigt.

Og det er meget vigtigt at indlede en behandling så tidligt som muligt, da vorter ellers kan brede sig mere og mere.
Hvordan behandles en fodvorte?
Behandling af fodvorter kan være en vanskelig proces, og er ofte et langt træk. Vi har erfaring og gode resultater ved ny og metodisk behandling. Alt efter hvor kraftigt angrebet er kan en effektiv behandling tage fra 5 gange (5 uger) til flere måneder.

Vi benytter en kombination af beskæring og behandling med vortedræbende midler. Bla sølvnitrat (Lapis) som er et produkt der kun bruges inden for sundhedssektoren. Sygehuse, sygeplejersker, fodterapeuter m.v.)
Dette SKAL kombineres med håndkøbsmidler, som du selv behandler med hjemme. F.eks Vortex eller Vortefri. Begge nævnte er baseret på myresyre, som udtørrer vorte virusset.

Vi benytter forskellige teknikker. For det første beskærer vi vorten så meget som muligt. Her vil det bløde lidt. Dette bevirker at blodets immunsystem aktivt hjælper til med at reducere virusangrebet. For at undgå for meget blødning, beskæres ofte, alt efter hvor voldsomt vorteangrebet er, over flere behandlingsdage. Ved hver beskæring duppes med salicylsyre og mælkesyre. Du vil som regel ikke mærke smerte ved beskæring. Vi er meget forsigtige. Kraftige vorteangreb er dog selvsagt ikke ”en dans på roser” at få behandlet. Men vi informerer altid før og under processen. Du bestemmer ”slagets gang”.

Ved kraftige angreb, kan vi sætte ind med Sølvnitrat, som kun må benyttes af fagpersonale. Dette er særdeles effektivt og er også smertefrit.

Desuden kan brug af Low level laser (LLLT laser) give en ekstra effekt ved at stimulere hudens egne forsvarsceller til at nedbryde virusset.

Når vi har behandlet, påsættes plaster og vi aflaster eventuelt området med filt eller lignende. Der aftales ny tid.

Der har i mange år været anvendt frysning af vorter, og det anvendes stadig ofte hos læger, hvor man fryser området ned til minus 200 grader. Vi er ikke så glade for denne løsning til fødder, da det desværre ofte giver vævsskader på foden, og særligt under foden kan dette efterlade ar, der resten af livet giver problemer. Det er desuden smertefuldt, og bør ikke anvendes til børn.